Kysy asiantuntijalta - Näin valitset oikean akun!
1. Kuinka tiedän mitkä akut valitsen veneeseni? Valitse akku sen käyttötarkoituksen perusteella. Tavalliset meri- ja vapaa-ajan akut toimivat hyvin normaaleissa tapauksissa, mutta jos sinulla on erityisvaatimuksia, voi olla syytä valita akku joka vastaa näitä paremmin. Esimerkiksi kun akusta kuluu erityisen paljon virtaa erilaisten laitteistojen ylläpitämiseen. Tällaisissa tapauksissa tulisi asentaa syklinkestävämmät akut. Toinen yleinen tapaus on jos käytössä on suuritehoisia laitteita, kuten esimerkiksi keulapotkureita. Tällaisissa tapauksissa tulisi harkita akkujen valintaa, joilla on suuri käynnistyskapasiteetti. Akkujen toimittajat ilmoittavat yleensä tuote-esitteissään, minkä tyyppiset akut soveltuvat erilaisiin käyttötarkoituksiin. |
|
2. Pitäisikö minulla olla erilaisia akkuja kulutus- ja käynnistysakkuille?
Tavallisia käynnistysakkuja ei ole suunniteltu kestämään syvää purkautumista ja uudelleenlatausta, joten ne eivät sovellu käytettäviksi kulutusakkuina. Toisaalta syklinkestävää akkua jota käytetään kulutukseen voidaan hyvin myös käyttää käynnistämiseen, mikäli käynnistysteho on riittävä.
3. Pitääkö akuissani olla samat Ampere-tunnit? Ja jos minulla on akkupankki, jossa on esimerkiksi neljä akkua, ja yksi ei toimi yhtä hyvin kuin muut, voinko vaihtaa vain huonon akun vai joudunko vaihtamaan kaikki samanaikaisesti?
Se riippuu siitä, miten akut on kytketty. Jos akut kytketään sarjaan (esim. 2 kpl 12 voltin paristoja kytketään yhden akun positiivisesta navasta toisen negatiiviseen napaan niin, että järjestelmässä on 24 volttia), altistuvat ne samalle kuormitukselle. Sillon on tärkeää, että akut ovat saman kokoisia, tyyppisiä, ikäisiä ja samoissa olosuhteissa. Näin kytketyt akut on vaihdettava samanaikaisesti.
Sen sijaan rinnakkain kytketyssä järjestelmässä (esimerkiksi kun 2kpl 12 voltin paristoa on kytketty yhden akun positiivisesta navasta toisen positiiviseen napaan niin, että järjestelmään tulee 12 volttia), jakavat akut kuormituksen niin, että virta jakaantuu komponenttien kesken. Tämä tarkoittaa, että järjestelmä ei ole yhtä herkkä paristojen välisille eroille. Voit siis vaihtaa yhden huonon akun kerrallaan. On kuitenkin tärkeää, että pidät akkuja silmällä, jotta et vaaranna, että akkujen kapasiteetti on vähemmän kuin luulet.
4. Onko auton ja veneen akulla eroa?
Kyllä. Auton akun perinteinen tehtävä on moottorin käynnistäminen. Tämä tarkoittaa, että se on suunniteltu painottamalla korkean virran tuottoa lyhyeksi ajaksi. Veneessä akkua käytetään yleensä kuitenkin pääasiassa virransyöttöön, eli jatkuvan matalan virran tuottamiseen pidemmiksi ajoiksi. Tämä tarkoittaa, että akkujen käyttötarkoitukset ovat erilaiset ja että akut on suunniteltu eri tavoin.
5. Mitä eroa on AGM-akulla, geeliakulla ja tavallisella lyijy/happo akulla?
Lyijyakkuja on kaksi pääryhmää, avoimet akut (tai yleisakut) sekä venttiiliohjatut akut. Avoimet akut ovat yleisimpiä tyyppejä, ja niille on tunnusomaista, että kennoissa on nestemäistä elektrolyyttiä/happoa. Venttiiliohjatut akut jaetaan puolestaan kahteen eri tyyppiin: AGM- ja geeliakkuihin.