Watski Logo Light
Hakuehdotukset
Näytää Tuotteet
Näytä kaikki
Engine icon
Venemoottorihaustamme avulla löydät oikeat varaosat veneen moottoriin

Moottorinsäilytys ja veneen huolto

Varmistaaksesi veneesi moottorin kestävyys ja suorituskyky vaaditaan säännöllistä huoltoa. Vaihda öljy ja suodatin joka kausi välttääksesi moottorin kulumisen vanhasta öljystä. Säilytä jäähdytysjärjestelmä huuhtelemalla ja täyttämällä se glykoliseoksella suojataksesi pakkaselta ja ruosteelta. Tarkista ja vaihda termostaatti, impelleri, jäähdytys- ja pakoputkistot sekä vetohihna säännöllisesti. Varmista, että polttoainejärjestelmä on vapaa vedestä ja liasta, ja huolla sähköjärjestelmää välttääksesi korroosiota ja jännitehäviöitä.

1. Öljyn ja suodattimen vaihto

Öljy ja suodatin tulisi vaihtaa vähintään kerran vuodessa, yleensä syksyllä ennen veneen nostoa. Tämän edun vuoksi moottorissa on talven ajan tuoretta öljyä. Vanha öljy voi vahingoittaa moottoria.

Vaihda öljynsuodatin, suodattimen tehtävä on puhdistaa öljy noen ja metallihiukkasten varalta sekä estää tarpeetonta moottorin kulumista.

Näin teet sen

Käynnistä moottori, kun vene on paikallaan. Anna moottorin lämmetä käyttölämpötilaan. Sammuta moottori, vedä öljytikku ulos ja työnnä letku tai nokka öljynvaihtopumpusta reikään ja pumppaa öljy ulos. Käytä pumppua tai astiaa, jossa on tilavuusmerkinnät, jotta varmistat, että saat kaiken vanhan öljyn ulos.

Sakka ja epäpuhtaudet kerääntyvät yleensä öljypohjan pohjalle. Yritä siksi imeä mahdollisimman paljon epäpuhtauksia varovasti. Käytä suodatintankoa suodattimen löysäämiseen ja poistamiseen, koska se voi olla melko tiukasti kiinni. Pidä liina ja ämpäri valmiina, jotta minimoit roiskeet.

Levitä hieman öljyä uuden suodattimen kumitiivisteeseen, asenna uusi suodatin ja kiristä se käsivoimin. Kun tunnet vastusta, kiristä noin puoli kierrosta lisää.

HUOM! Älä käytä suodatintankoa.

Kun suodatin on paikallaan, on aika kaataa oikea määrä uutta moottoriöljyä sisään. Muista ottaa huomioon myös suodattimen tilavuus, kun kaadat öljyä. Anna öljyn laskeutua ja tarkista mittatikulla ennen moottorin uudelleenkäynnistystä.

Käynnistä nyt moottori. Anna sen käydä jonkin aikaa, jotta uusi öljy leviää kaikkialle. Tarkista öljysuodattimen mahdolliset vuotamiset. Pysäytä moottori ja tarkista öljyn määrä muutaman minuutin kuluttua.

2. Jäähdytysjärjestelmän säilytys - merivesijäähdytteiset moottorit

Oikein huollettu ja säännöllisesti tarkastettu jäähdytysjärjestelmä minimoi ylikuumenemisvaurioiden riskin. Yleisin syy moottorin jäähdytyskanavien ruostumiseen on huono moottorinsäilytys. Kun moottori on tyhjä vedestä ja kanavissa on happoa, on ruosteen kehittyminen mahdollista.

On vähemmän merkityksellistä, onko moottori merivesi- tai makeavesijäähdytteinen. Jotta vältetään jäätymisvauriot ja korroosiovauriot talvisäilytyksen aikana, on tärkeää säilyttää jäähdytysjärjestelmä, kun vene on nostettu maihin.

HUOM! Jäähdytysjärjestelmän säilytys tulee tehdä maissa, koska veneeseen voi muuten päästä vettä.

Näin teet sen merivesijäähdytteisissä järjestelmissä

Jäähdytysjärjestelmän säilytyksen periaatteena on "huuhtelu" ja sen jälkeen kuivaksi tyhjentäminen. Irrota ensin imuletku merivesipumpun sisäpuolelta. Kiinnitä nyt uusi (pidempi) letku merivesipumpun sisäpuolelle ja vedä se ämpäriin, joka on jatkuvasti täynnä makeaa vettä.

On erittäin tärkeää varmistaa, että merivesipumppu ei käy kuivana. Impelleri voi vahingoittua, ja moottorille voi aiheutua vahinkoa. On myös tärkeää varmistaa, että merivesipumppu todella imee itse. Ei saa koskaan kiinnittää letkua, joka painaa vettä moottorin jäähdytysjärjestelmään paineella.

Käytä moottoria tyhjäkäynnillä noin 10-15 minuuttia tai kunnes moottori on saavuttanut tyydyttävän käyttölämpötilan ja termostaatti aukeaa. Antamalla moottorin käydä hetken, kaikki lika ja suola huuhtoutuvat moottorista. Sammuta sitten moottori. Aseta nyt imuletku vesi- ja glykoliseokseen. Aseta ämpäri pakoputken viereen. Käynnistä moottori uudelleen. Tällä tavalla glykoliseos voi kiertää useita kertoja moottorissa. Muutaman minuutin kuluttua olet valmis.

Sammuta nyt moottori uudelleen ja anna jäljelle jääneen glykoliseoksen jäädä moottoriin. Se tarjoaa pakkassuojan ja säilyttää jäähdytyskanavien pinnat. Tarkista ja puhdista tarvittaessa myös merivesisuodatin.

Jos moottori on suojattava tavallista pidemmäksi aikaa, voidaan käyttää emulgoituvaa säilytysöljyä. Noudata edellä kuvattua menetelmää, mutta tyhjennä järjestelmä, sillä säilytysöljy ei tarjoa pakkassuojaa.

3. Termostaatti

Jos instrumenttipaneelissasi on lämpömittari, näet, pitääkö moottori oikean käyttölämpötilan.

Liian korkea lämpötila johtuu usein tukkeutuneista jäähdytysvesisisääntuloista tai jäähdytysvesikanavista, lämpövaihtimen viasta tai viallisesta impelleristä. Liian matala jäähdytysveden lämpötila johtuu yleensä viallisesta termostaatista.

On suhteellisen helppoa tarkistaa, toimiiko termostaatti oikein: Irrota termostaattikotelo ja ota termostaatti ulos. Kirjoita muistiin leimattu lämpötila. Aseta termostaatti esimerkiksi kattilaan veden ja paistolämpömittarin kanssa. Tarkista, avautuuko termostaatti leimatulla lämpötilalla. Jos näin ei ole, vaihda termostaatti.

4. Impelleri

Impelleri pumppaa jäähdytysvettä moottorin jäähdytysjärjestelmän läpi. Voidaan sanoa, että impelleripumppu on moottorin sydän, ja impelleri on sydämen venttiilit. Siksi on erittäin tärkeää varmistaa, että impelleri on hyvässä kunnossa. Impelleri tulisi vaihtaa joka vuosi. Kumi vanhenee ja kovettuu. Vanha impelleri ei siis ole yhtä tehokas kuin uusi.

Jotta impelleri säilyttäisi joustavuutensa, voit tehdä seuraavasti: Irrota jäähdytysvesipumpun kansi ja ota impelleri pois. Varmista, että tämä tehdään säilytyksen jälkeen. Yritä ottaa se ulos sormillasi. Jos se ei onnistu, käytä polygrip/papukaijapihtejä tai ruuvimeisseleitä. Käytä työkalua varoen, jotta et vahingoita impelleriä tai pumppua. Huuhtele impelleri puhtaalla vedellä ja säilytä se pimeässä, suljetussa muovipussissa talvikauden ajan. Voit myös levittää siihen ohuen kerroksen silikonirasvaa.

5. Jäähdytysvesiletkut / pakoputkistot

Koska kumi haurastuu ajan myötä, tulisi silloin tällöin tarkistaa, ettei letkuissa ole halkeamia. Pelkkä letkujen tarkastelu ei riitä, niitä on väännettävä ja vedettävä, jotta mahdolliset halkeamat ja murtumat näkyvät. Vuotavat jäähdytysvesiletkut ovat turvallisuusriski, joka voi aiheuttaa moottorin ylikuumenemisen tai moottorin täyttymisen vedellä. Vuotavat pakoputkistot voivat aiheuttaa vaarallisia pakokaasuja veneeseen sekä veden pääsyn veneeseen.

Ennen kuin vene siirretään talviteloille, tarkista huolellisesti jäähdytys- ja pakoputkistojen letkut ja kiristimet. Korvaa ne letkut, jotka eivät tunnu pehmeiltä, joustavilta ja notkeilta. Vaihda myös ne letkut, joissa on näkyviä halkeamia. Kiristä samalla kaikki kiristimet.

6. Veto- ja hihnat

Tarkista muutaman kerran vuodessa, että laturin ja makeavesipumpun hihnat ovat oikealla kireydellä. Pitäisi pystyä painamaan hihnaa noin 10 mm alas hihnapyörien keskeltä, ei enempää eikä vähempää. Tarkista hihnan kireys muutaman käyttötunnin jälkeen. Tarkista myös hihnan kunto ennen talvisäilytystä. Niissä ei saa olla halkeamia tai kulumista.

Vaurioitumaton vetohihna parantaa laturin latausta ja vähentää ylikuumenemisriskiä. Veneessä tulisi aina olla varahihna.

7. Polttoainejärjestelmä

Kun tarkistat ja huollat polttoainejärjestelmää, on turvallisuuden kannalta tärkeää olla huolellinen ja käyttää aina alkuperäisosia. On erityisen tärkeää, ettei herkkään polttoainejärjestelmään pääse likaa. Nostettaessa on varmistettava, että tankki on joko täynnä dieseliä tai täysin tyhjä. Tämän avulla vähennetään kondensaatioriskiä ja siten veden pääsyä polttoaineeseen, mikä taas johtaa ongelmiin seuraavana keväänä.

Jos sinulla on ylimääräinen polttoainesuodatin veden erotuksella moottorin ja tankin välillä, tyhjennä mahdollinen vesi ennen talvisäilytystä. Jätä vanhat polttoainesuodattimet paikoilleen. Vaihda ne keväällä ennen vesillelaskua. Jos sinulla on ollut likaa polttoaineessa ja tukkeutuneita suodattimia kauden aikana, on nyt hyvä tilaisuus puhdistaa polttoainetankki huolellisesti talven aikana.

8. Sähköjärjestelmä veneessä

Merenranta on ankara käyttöympäristö sähköjärjestelmälle, koska se altistuu korkealle kosteudelle ja suolalle. Näistä syistä veneen sähköjärjestelmään voi muodostua vuotovirtoja, hapettumista ja jännitehäviöitä, ellei järjestelmää huolleta säännöllisesti.

Tarkista, ettei johdot ole vahingoittuneet tai alttiina roiskevedelle; jos näin on, on olemassa vaara, että vuotovirrat voivat päästä moottoriin ja vetoon tai roiskeveteen köliruumassa. Jos vuotovirtojen annetaan esiintyä, se voi vaikuttaa galvaniseen korroosiosuojaan ja aiheuttaa vakavia korroosiovaurioita lyhyessä ajassa.

Näin teet sen!

Irrota akkukaapelit, puhdista kaapeliliittimet ja voitele ne rasvalla tai vastaavalla, napoihin tarkoitetulla aineella. Tarkista akun elektrolyyttitaso ja lataa akku.

Koska akku purkautuu, kun sitä ei käytetä, se tulisi ladata muutaman kerran talven aikana. Purkautuminen tapahtuu helpommin, mitä lämpimämmässä akku säilytetään. Siksi on parasta säilyttää akku kylmävarastossa, kellarissa tai vastaavassa paikassa. Jos se on täyteen ladattu, sen voi asentaa veneeseen. HUOM! Akku vahingoittuu, jos se on pitkään purkautuneena, ja purkautunut tai huonosti ladattu akku voi jäätyä ja siten vahingoittua. Pyyhi likaiset ja kosteat kaapelit puhtaiksi. Suihkuta liitäntäpisteet, kytkimet ja sulakekotelot moottorista ja kojelaudan alta yleissuihkeella. Irrota ja puhdista kaikki hapettuneet liitäntäpisteet.

9. Ilmastointi talvisäilytyksen aikana

On tärkeää, että talvisäilytyksen aikana on hyvä ilmanvaihto. Ilman tulee kiertää veneessä. Jätä ovet ja luukut auki, jotta vältät kondensaation ja homeen. Tämä koskee myös moottoritilan luukkua.

Varmista myös, että siivoat moottorin alta ja ympäriltä. Käytä rasvanpoistoainetta. Puhdas moottoritila on edellytys korkealle turvallisuudelle veneessä. Lisäksi öljyn haju vähenee ja huoltotyöt on helpompi ja mukavampi suorittaa.

Jokaiselle moottorille on olemassa käyttöopas, joka sisältää yksityiskohtaisempaa tietoa. Edellä mainitut aikavälit ovat vain yleisiä suuntaviivoja ja vaihtelevat eri moottorityyppien välillä. Käyttöoppaassa on huoltovälit, jotka sopivat tarkasti moottorillesi.

Engine icon
Venemoottorihaustamme avulla löydät oikeat varaosat veneen moottoriin
?
Ostoskärry
Kirjaudu sisään
Unohditko salasanasi?
Rekisteröidy
Oletko jäsen? Kirjaudu sisään hyödyntääksesi edut
Salasana unohtunut
Täytä alle sähköpostiosoitteesi niin lähetämme sinulle ohjeet salasanan nollaamiseksi