Miksi tarvitset VHF-puhelimen?
Useimmat vesilläliikkujat haluavat varmistaa että veneestä löytyy turvallisuusvarusteet odottamattomiinkin tilanteisiin. VHF-puhelin on yksi niistä. Valitettavan monet luulevat, että matkapuhelin on luotettava ratkaisu avunsaantiin, jos jotain tapahtuu. Tämä on monissa tilanteissa virheellinen kuvitelma.
Jokainen VHF-laite vaatii kuitenkin rekisteröinnin ja sen käyttöä varten tulee hakea meriradiolupa, joka saadaan Traficomilta.
VHF-puhelin tarjoaa kännykkään verrattuna ainutlaatuisia etuja turvallisuutesi takaamiseksi:
- Kun veneessä on VHF, olet aina muiden veneiden ja rannikkoradioasemien ulottuvilla niin kauan kuin pysyt rannikkovesillä. Jos sinulla on vain matkapuhelin, verkko voi kadota lyhyenkin matkan päässä rannasta.
- Kun veneessä on VHF, sinulla on mahdollisuus kutsua rannikkoradioasemia ja saada asiantuntevaa tietoa säästä ja muista paikallisista olosuhteista.
- Onnettomuuden sattuessa, kuten onnettomuus tai muu akuutti terveysongelma, voit lyhyellä varoitusajalla päästä suoraan lääkäriin rannikkoradioaseman kautta. Jos VHF-laitteessa on sisäänrakennettu GPS tai olet liittänyt VHF-puhelimen veneen GPS:ään, se voi myös lähettää tietoja sijainnistasi. Tästä voi olla korvaamaton apu onnettomuuden sattuessa.
- Voit hälyttää apua - esimerkiksi pelastusveneen, tai ottaa yhteyttä muihin lähistöllä oleviin veneisiin.
- Ja viimeisenä mutta ei vähäisimpänä - vain yhtä painiketta painamalla (hätäpainike) voit lähettää hätäviestin kaikille ulottuvillasi oleville asemille ja veneille. Automaattinen hätäviesti sisältää tiedot sijainnistasi sekä henkilöllisyydestäsi.
Miten aloitan?
Kaikilla aluksilla, joissa on meri VHF-radio, on lainsäädännön mukaan oltava radiolupa ja käyttäjällä meriradioviestinnän pätevyystodistus. Lisäksi tarvitset VHF-radiopuhelimen, jolla saat yhteyden VHF -verkkoon. Tämä lisää turvallisuutta liikkuessasi merellä.
1. SRC - Radioliikennetodistus
Meri-VHF-radiopuhelimen hallussapitoon ja käyttöön tarvitaan aluksen radiolupa, jota anotaan Traficomilta. Meri-VHF-kanavien käyttö radioliikenteeseen edellyttää lisäksi henkilökohtaista meriradioliikenteen pätevyystodistusta. Veneilijöille tarkoitettu pätevyystodistus on nimeltään Rannikkolaivurin VHF-radioliikennetodistus (SRC). Lisäksi on olemassa muita meriradioliikenteen pätevyystodistuksia, jotka antavat laajempia oikeuksia käyttää merenkulun radiotaajuuksia ja -laitteita.
Pätevyystodistuksen voit saada tutustuttuasi viestintäviraston luomaan materiaaliin, jonka löydät täältä. Pätevyystutkintoa ennen tulee myös osallistua tutkinnon vastaanottajan pitämään luentoon. Luento-osuuden aikana on mahdollisuus esittää kysymyksiä, jos jotakin on jäänyt epäselväksi.
2. VHF ja MMSI
DSC-ominaisuus VHS-puhelimessa toimii vasta, kun laitteeseen on ohjelmoitu sille lupamenettelyn kautta saatu yksilöllinen meriradionumero (MMSI-numero). MMSI-numero annetaan radioluvan yhteydessä. Samaa MMSI-numeroa käytetään meri-VHF/DSC-radiopuhelimissa, EPIRB-hätälähettimissä sekä AIS-lähettimissä yksilöimään kyseinen alusasema. Ilman DSC-toimintoa olevat meri-VHF-radiopuhelimet ja pelkät AIS-vastaanottimet eivät tarvitse MMSI-numeroa toimiakseen. Radioluvan anomiseen voit siirtyä täältä.
3. VHF-puhelimen rekisteröinti
Meri-VHF-puhelinta ei tarvitse rekisteröidä, mutta käyttöön liittyvät lupa-asiat on hoidettava kuntoon ennen sen käyttöönottoa. Kun olet saanut luvan, saat myös aluksellesi oman uniikin MMSI (Maritime Mobile Service Identity) -numeron. Tämä 9-numeroinen tunnistenumero, tulee ohjelmoida VHF-laitteeseen. Kun olet syöttänyt MMSI -numeron, voit lähettää hätäviestin VHF -laitteesta ja viesti sisältää sijaintisi tiedot. Sijainti näytetään mikäli VHF on liitetty GPS -laitteeseen, olipa kyseessä antenni tai plotteri. Joten muista ylläpitää yhteys GPS- ja VHF-laitteesi välillä, jotta saat tarvitsemasi avun hätätilanteessa.
4. VHF-puhelimen asentaminen
Kiinteän VHF-puhelimen asennus tulee suorittaa ammattimaisesti. Kiinnitä erityisesti huomiota antennikaapeleiden liitäntöihin, jotka suositellaan tarkistettavaksi vuosittain. Jos olet epävarma, anna ammattilaisten suorittaa asennus ja huolto. Mitä korkeammalle antenni on asennettu, sitä pidemmän kantaman saat. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, jos olet epävarma, mikä antenni ja antennikaapeli sopivat veneeseesi.
5. Kokeile VHF-laitteen toiminta
Rannikkoradio suosittelee kaikkia testaamaan VHF -taajuutensa pari kertaa vuodessa. Voit soittaa rannikkoradioasemalle ja kertoa heille, että teet testin. He voivat sitten vahvistaa sinulle, että kaikki on kunnossa. Kun tämä on tehty, voit lähteä merille huoletta ja luottaa VHF -radioosi.
Mitä tarkoittaa MMSI ja DSC?
DSC (digital selective call)
Tämä on VHF: n toiminto, joka mahdollistaa avoimen tai suljetun viestinnän aluksen yksilöllisen tunnuksen (MMSI -numeron) perusteella. Kaikki uudet VHF -laitteet on varustettu DSC: llä (digital selective call). DSC: n etuna on, että voit painaa hätäpainiketta (Distress), ja esiohjelmoitu hätäviesti lähetetään automaattisesti alueen rannikkoradiolle ja veneille. Jos liität VHF:n veneen GPS:ään, se voi myös lähettää tietoja sijainnistasi.
MMSI (maritime mobile service identity)
Tämä on kansainvälinen 9-lukuinen numerosarja, joka annetaan radioasemallesi / aluksellesi lisenssin myöntämisen yhteydessä. Numero on ohjelmoitu kaikkiin VHF -laitteisiin, joissa on DSC. Tunnus lähetetään kun laitteen hätäpainike aktivoidaan, yhdessä tietojen kanssa laitteen sijainnista, jonka laitteen oma tai siihen liitetty GPS -vastaanotin luo.
Kannettava vai kiinteä VHF?
Kannettava ja kiinteä VHF kattavat hieman erilaiset käyttöalueet. Kannettava VHF sopii parhaiten rannikkoviestintään sekä käyttöön veneissä, joissa ei yksinkertaisesti ole tilaa kiinteän VHF:n asennukseen. Kannettavan VHF -radiopuhelimen teho on noin 5 W (maksimi), kun taas kiinteän VHF:n teho on 25 W (maksimi). Tämän lisäksi kiinteässä meri-VHF-puhelimessa on yleensä suurempi antenni ja laite sijaitsee korkeammalla paikalla veneessä. Tämä tarkoittaa, että kannettavien ja kiinteiden VHF -puhelinten tehoissa on suuri ero. Toisinaan pienemmästä tehosta voi olla etua, esimerkiksi Saksan kanavilla, missä 25 W:n teholla ei saa viestiä. Tarkista siis aina paikalliset säännöt, jos matkustat veneellä toiseen maahan.
Kädessä pidettävät VHF -radiot ovat vedenpitäviä ja hyvin kestäviä. Jotkin kannettavista VHF -puhelimista on myös varustettu samanlaisilla DSC- ja hätäpainikkeilla kuin kiinteät mallit. Jos pääasiallisena kommunikointilaitteena on kannettava VHF, on erittäin suositeltavaa hankkia malli, jossa on sisäänrakennettu DSC.
Valinta kannettavan ja kiinteän VHF-puhelimen välillä riippuu veneesi rakenteesta ja siitä, miten ja missä käytät sitä. Jos sinulla on hieman suurempi vene, johon on mahdollista asentaa kiinteä VHF -radio ja jossa on myös mahdollisuus kunnolliseen antennin sijoittamiselle (mahdollisimman korkea), on se ehdottomasti paras valinta. Mitä pidemmälle rannikosta matkaat, sitä enemmän kantamaa tarvitset, mikä tarkoittaa isompaa lähetystehoa ja kunnon antennia. Jos taas lähinnä liikut lähellä rannikkoa ja pienemmällä veneellä, missä kiinteä asennus ei ole mahdollista, on kannettava VHF oikea valinta.